آموزش شبکه های اجتماعی

در این وبلاگ تمامی چیزهایی که برای یادگیری کامل شبکه های اجتماعی نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

آموزش شبکه های اجتماعی

در این وبلاگ تمامی چیزهایی که برای یادگیری کامل شبکه های اجتماعی نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

معرفی محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران

در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی رشد چشمگیری در سراسر جهان و به خصوص ایران داشته‌اند. در ایران ورود کاربران به شبکه‌های اجتماعی با فیس بوک آغاز شد اما در این چند سال اخیر، انواع شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها راه خودشان را به کشورمان باز کرده‌اند.

وایبر، لاین، اینستاگرام، واتس اپ، ایمو، توییتر و اسکایپ تنها بخشی از این شبکه‌ها بودند که به طور گسترده توسط کاربران ایرانی مورد استفاده قرار گرفت اما برخی از آنها به دلایل مختلف، بیشتر از بقیه به محبوبیت رسیدند.

پرطرفدارترین پیام رسان ایران

بعد از فیلتر شدن فیس‌بوک و ویژگی‌های خاص تلگرام نظیر: ایجاد کانال، گروه‌های کاری، خانوادگی و آسان بودن دسترسی به آن از جهت موبایل‌محور بودن، این اپلیکیشن را به سرعت به پرطرفدارترین پیام رسان ایران تبدیل کرد.

  

با اینکه فیس بوک برای مدتی برای ایران دارای محبوبیت خاصی بود ولی امروزه تلگرام به عنوان بزرگترین پاتوق مجازی برای ایرانیان در نظر گرفته شد. بر اساس آخرین آمار تقریبا نیمی از جمعیت کشور عضو تلگرام هستند که در نوع خود آماری بی نظیر است.

تلگرام در تمامی سیستم‌های اندروید، آی او اس، ویندوز فون، لینوکس و ویندوز اجرا می‌شود و کاربران می‌توانند به راحتی پیام‌ها، تصاویر، ویدیوها و انواع اسناد را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اما این روزها تلگرام هم با فیلترینگ مواجه شده است و کاربران به سمت سایر پیام رسان‌ها از جمله واتس آپ گرایش پیدا کرده‌اند.

همچنین پیام‌ رسان‌های ایرانی نیز راه خودشان را به دنیای رسانه‌های اجتماعی باز کردند. از جمله این پیام‌رسان‌ها می‌توان به ایتا و سروش اشاره کرد.


پرطرفدارترین اپلیکیشن اشتراک تصویر

بعد از تلگرام، اینستاگرام دومین شبکه اجتماعی محبوب در ایران است. اینستاگرام یک اپ پرطرفدار آمریکایی بود که تنها در ابتدا یک ابزاری ساده برای اشتراک گذاری تصاویر به شمار می‌رفت که بعدها فیس بوک این اپلیکیشن را خرید و این موضوع باعث شد که اینستاگرام رشدی بیشتر از میزان رشد فیس بوک را تجربه کند.


بسیاری از فروشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف هم صفحه اینستاگرام ساخته‌اند و اجناس و خدمات خود را معرفی کرده و حتی به فروش آنلاین پرداخته‌اند. چهره‌های معروف نظیر: خواننده ها، بازیگران، ورزشکاران و….. در میان طرفداران اینستاگرام دیده می‌شود.


پاتوق خبرنگاران و سیاست‌مداران ایرانی

با اینکه توییتر طرفدار زیادی در بین عامه مردم ندارد ولی سیاست‌مداران، خبرنگاران و دنبال‌کنندگان اخبار از اصلی‌ترین طرفداران این شبکه اجتماعی هستند. حضور سیاست‌مداران و خبرنگاران رسانه‌ها در توییتر و توییت کردن اخبار در لحظه، موجب شد تا سرعت انتقال اخبار در این شبکه حتی از خبرگزاری‌ها نیز پیشی بگیرد و آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان تبدیل کند.


آن چه از دیدگاه مردم مطرح است، توجه به خبر محوری، کم رنگ بودن جنبه‌های سرگرمی، انتشار عکس و فیلم در توییتر و همچنین فیلتر شدن آن، باعث شد که تعداد مخاطبان و طرفداران خود را از دست بدهد ولی با این حال افراد سیاسی و خبرنگاران همچنان از توییتر استفاده می‌کنند.


لاین؛ ارسال پیام و قابلیت تماس صوتی

لاین اپلیکیشنی است که علاوه بر ارسال و دریافت پیام، امکان تماس تلفنی را نیز در اختیار کاربران خود قرار داده است. با اینکه تماس تلفنی لاین با تاخیر یکی دو ثانیه همراه بود و امکان ارتباطات تصویری هم وجود نداشت اما لاین با کارکرد چندگانه خود همچنان یک شبکه اجتماعی محبوب مشابه فیس بوک است.


همچنین نوشتن مطالب و انتشار پست و عکس مانند فیس بوک موجب شد تا این اپ مورد توجه بسیاری از کاربران ایرانی قرار بگیرد.


واتس اپ؛ انتقال فایل‌های مختلف بدون پایین آمدن کیفیت

واتس اپ در ابتدای شروع فعالیت خود اعلام کرده بود که تنها برای یک سال به کاربران خود خدمات ارائه می‌دهد اما دست اندرکاران آن بعد از مدتی متوجه شدند که در بازار به شدت رقابتی موبایلی، جایی برای اپلیکیشن پولی وجود ندارد و بعد از آن تصمیم گرفتند که واتس اپ را برای همیشه رایگان در اختیار کاربران قرار دهند.


از جمله کاربردهای این اپ: فرستادن متن، فایل‌های مختلف مانند پی دی اف و اسناد حجیم بدون پایین آمدن کیفیت، رمزگذاری پیام‌ها پیش از ارسال و جلوگیری از سرقت اطلاعات افراد را می‌توان نام برد و این امر سبب شد به سرعت مورد توجه کاربران قرار گیرد. امروزه با فیلتر شدن تلگرام از این پیام رسان در ایران بیشتر استفاده می‌گردد.


سایر شبکه‌ها و پیام رسان‌های پرطرفدار ایران

ایمو، تانگو و اسکایپ سایر گزینه‌های حاضر در لیست محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران هستند. ایمو و تانگو بیشتر محبوبیت خود را مدیون تماس تصویری هستند اما اکنون تانگو به خاطر قطعی‌های مکرر و کیفیت پایین تصویر، بسیاری از طرفداران خود را از دست داده است و اسکایپ و ایمو جای آن را پر کردند.

قابلیت تماس تلفنی تصویری و ارائه ویدیو کنفرانس از راه دور با کیفیت مناسب باعث شد تا ایمو و اسکایپ مورد استقبال کاربران قرار بگیرد. چند شبکه اجتماعی ایرانی مانند فیس نما و کلوب هم در حال فعالیت هستند.

سروش، ایتا و بیسفون هم مهمترین پیام‌رسان‌های داخلی به شمار می‌روند. این پیام رسان‌های داخلی دائما توسط رسانه‌های رسمی تبلیغ می‌شوند اما آنطور که مشاهده می‌شود در بین کاربران به محبوبیت چندانی دست پیدا نکرده‌اند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد